• Investorerne spejder efter fortsatte kursstigninger i H&M. Foto: H&M
    Investorerne spejder efter fortsatte kursstigninger i H&M. Foto: H&M
05. november 2019 kl. 09.43
H&M: Stadig på udsalg?
De sidste fem år har været hårde ved aktionærerne i Hennes & Mauritz. I år er den store, svenske tøjaktie dog steget med knap 50 procent, men ligger fortsat 40 procent under niveauet fra udgangen af 2014. Varsler kursstigningen den længe ventede vending?
Af Henrik Ekman, cand.merc. og tidl. aktiechef i Maj Invest

Denne artikel blev bragt i Aktionæren nummer 8/2019.

Læs hele magasinet her (kun for medlemmer)

 

H&M er af mange blevet set som et af de første ofre for forbrugernes stigende køb via internettet. Som beskrevet i Aktionæren for et år siden, så skulle der dog ikke så meget til at ændre stemningen. Et overraskende godt 3. kvartalsregnskab var nok til at vække alle selskabets gamle investorer, der uden tvivl drømmer sig tilbage til selskabets storhedstid i 00’erne.

 

Tilhængerne fra dengang har måske noget at have optimismen i. Det sidste år har den kvartalsvise salgsvækst i sammenlignelige butikker ligget på 5-10 procent, det vil sige på niveau med den spanske ærkerival, Inditex, der står bag Zara-kæden.

 

Vækst i toplinje skal ses på bundlinjen

Men hvornår vil den fornyede vækst i toplinjen komme til udtryk i indtjeningen? I de ti år frem til 2014 lå bruttomarginen omkring 60 procent - og faktisk væsentligt over Inditex - men efter 2014 er den faldet til omkring 53 procent.

 

Fejlslagne kollektioner, voksende lagre med behov for nedskrivninger og længere udsalg samt negativ valutapåvirkning fra indkøb er nogle af årsagerne. Selv negative analytikere forventer ikke, at bruttomarginen falder mere, så på to vigtige parametre er udviklingen i det mindste stabiliseret – og måske endda vendt.

 

Dyr, men nødvendig omstilling

Men det er ikke gratis at stabilisere forretningen. Væksten i antal nye butikker er ganske vist halveret, men i 2019 forventes alligevel 175 butiksåbninger. Desuden investeres massivt i opbygning af online handel, der efterhånden udgør 15 procent af omsætningen. Investeringerne belaster evnen til at generere tilstrækkeligt frit cash flow og de seneste par år har H&M derfor lånt for at opretholde dividenden!

 

Mange kritiserer selskabets strategi med stadigt flere nye butikker i en verden, der går mod mere online handel. Men for Inditex er nye butikker forsat en hjørnesten i strategien. Så hvorfor vurderes de to aktier så forskelligt?

 

For det første afspejler Inditex’ nøgletal, at det spanske selskab i disse år bare er bedre til at drive tøjbutikker. De har lagt sig i et segment med højere prispunkter og større modeelement, hvilket giver højere bruttomarginer.

 

For det andet har Inditex brug for væsentligt mindre tid fra designidé til butik, da det meste af tøjet fremstilles tæt på afsætningsmarkederne. Dermed kan man hurtigere justere fejlslagne kollektioner. H&M producerer i Asien med meget længere leveringstider.

 

H&M har selv bolden

En del af historien om H&Ms kursfald er også, at hvis man ukritisk fremskriver de senere års negative udvikling, bliver vurderingen meget lav. Og omvendt for Inditex.

 

Faktisk ser man ofte dette fænomen på aktiemarkedet. Vurderingerne af de to aktier minder om Adidas og Nike, hvor der længe var tvivl om hvorvidt det mindre selskab, Adidas, kunne indhente det større selskab, Nike, som havde branchens bedste nøgletal. Nu er Adidas med danske Kasper Rørsted i spidsen ved at komme på niveau med Nike, og aktien er i gang med at blive revurderet af markedet.

 

Inden H&M får den gode idé at hyre Rørsted til at gentage øvelsen, er der meget, de selv kan gøre - og det er netop pointen. Inditex er en tredjedel større end H&M målt på omsætningen, men markedsværdien er tæt på tre gange større! Og da H&M tidligere har haft marginer på niveau med eller højere end Inditex, er potentialet for indsnævring betydeligt – og ikke urealistisk.

 

Her og nu er det nok begrænset, hvor meget den høje P/E kan øges yderligere, indtil væksten i indtjeningen accelererer. Aktien vil da være særligt attraktivt i et aktiemarked kendetegnet ved generelt aftagende indtjeningsvækst. Med usikre makroudsigter er det godt at have selskaber med ”selvhjælpspotentiale” i porteføljen. Og medens du venter på, at potentialet bliver indfriet, kan du glæde dig over et direkte afkast på over 5 procent!

 

Henrik Ekman ejer ikke aktier i H&M.

 

Analyserne i Aktionæren og på Shareholders.dk er udtryk for skribentens vurdering af investeringen lige nu. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som læserne måtte pådrage sig ved at følge anbefalingerne.

Møde med Facebook

 

Vil du blive klogere på Facebooks udvikling indenfor tech-markedet og deres nye kryptovaluta, Libra, der bliver lanceret i 2020? Fat en ven og oplev en spændende præsentation fra en af Facebooks egne topchefer, Martin Ruby.

 

Se arrangementet her.

Har du ikke modtaget det seneste nummer af Aktionæren?

Så udfyld denne formular

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

Du er vigtig - brug din stemme!

Brug muligheden for at afgøre, hvem der skal repræsentere dig og dit lokalområde i DAFs repræsentantskab, og husk at du kan stemme på kandidaterne fra d. 2. til og med d. 15. december


Hold øje med din indboks
Som stemmeberettiget medlem vil du modtage en digital stemmeseddel d. 2 december. Har du husket at registrere en e-mailadresse hos os? Alt, du skal gøre, er at sende os din e-mailadresse + medlemsnummer til daf@shareholders.dk.

Har du ikke en e-mailadresse, er det også muligt at ringe ind og få tilsendt en fysisk stemmeseddel.

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager Danmark bedste magasin for aktieinvestorer, Aktionæren, 9 gange om året.

Læs magasinet her.

 

Aktionæren udkommer:

 

  • Aktionæren 9/2019
    9.-13. december
  • Aktionæren 1/2020
    27.-31. januar
  • Aktionæren 2/2020
    3.-6. marts
  • Aktionæren 3/2020
    6.-8. april
  • Aktionæren 4/2020
    18.-22. maj
  • Aktionæren 5/2020
    22.-26. juni
  • Aktionæren 6/2020
    1.-4. september
  • Aktionæren 7/2020
    6.-9. oktober
  • Aktionæren 8/2020
    3.-6. november
  • Aktionæren 9/2020
    15.-18. december

 

 

 

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: