24. juni 2016 kl. 00.00
Google – en global magtfaktor
Google er en magtfaktor på internettet og i den globale annonceverden. Selskabet tjener masser af penge og har høj vækst, hvilket formentlig fortsætter. Men der er trusler, og prisen er høj ... måske for høj?
Af Per Juul, direktør, Juul Value Invest

Bruger du Gmail? Youtube? Google Maps, Google Translate, Google Chrome, Google Chrome Cast? Har du en Android-telefon?

Google (der i dag hedder Alphabet - børskode GOOGL og GOOG) er så meget mere end ’at google’ og er en enorm succes. Deres søgemaskine har 3–4 gange flere brugere end de nærmeste konkurrenter Yahoo og Microsofts Bing, og styresystemet Android er installeret på mere end fire ud af fem smartphones solgt globalt.

Forretningsmodellen er generelt, at brugerne får Googles produkter gratis, men ’betaler’ via de reklamer, de eksponeres for. Google får altså ikke primært indtjeningen fra sine brugere, men fra annoncørerne. De mange services giver tilsammen en masse viden om brugerne, som gør Google i stand til at målrette annoncer mere præcist end andre, ligesom Googles globale omfang er en fordel, som annoncørerne er parate til at betale godt for.

Omsætningen er tolv-doblet på ti år, mens indtjeningen pr. aktie er knap ni-doblet svarende til en vækst på knap 25 procent om året. Facebook er vel i dag den stærkeste konkurrent, og deres forretningsmodel minder om Googles – brugerne ’betaler’ via reklameeksponeringen, og både Googles og Facebooks styrke er, at de ved meget om brugerne.

Facebook er nok lidt foran her, fordi de er meget tæt på brugernes personlige liv. Til gengæld har Google...

 

Læs resten af analysen i Aktionæren 5/2016 (kun for medlemmer)

 

Eller køb et medlemskab og få adgang med det samme >>

Har du ikke modtaget det seneste nummer af Aktionæren?

Så udfyld denne formular

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager Danmarks bedste magasin for aktieinvestorer, Aktionæren, 9 gange om året.

Læs magasinet her.

 

Aktionæren udkommer:

 

  • Aktionæren 9/2019
    9.-13. december
  • Aktionæren 1/2020
    27.-31. januar
  • Aktionæren 2/2020
    3.-6. marts
  • Aktionæren 3/2020
    6.-8. april
  • Aktionæren 4/2020
    18.-22. maj
  • Aktionæren 5/2020
    22.-26. juni
  • Aktionæren 6/2020
    1.-4. september
  • Aktionæren 7/2020
    6.-9. oktober
  • Aktionæren 8/2020
    3.-6. november
  • Aktionæren 9/2020
    15.-18. december

 

 

 

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: