20. april 2018 kl. 00.00
Den kloge narrer den mindre kloge
De to Nobelpris-modtagere George A. Akerlof og Robert Schiller har sammen skrevet bogen ”Phishing for Phools”, som vi anmelder i denne uge. Den giver dig indblik i, hvordan virksomheder prøver at udnytte dig, og hvordan du kan gennemskue svindelnumrene.
Af Jakob Petersen, freelance, Dansk Aktionærforening

“Phishing” er et engelsk ord, der er svært at oversætte. Ordet er skabt for at beskrive en bestemt type svindel på internettet, hvis formål er at franarre folk personlig information.

 

Har du nogensinde fået en mail, hvor nogen beder dig om at opdatere dine bankoplysninger ved at klikke på et link, eller at Microsoft ringer til dig fra Indien? Så er du sikkert blevet udsat på forsøg på phishing.

 

Ifølge de to forfattere er denne tendens til at ville narre andre indbygget i vores økonomiske system. Hvis der findes en mulighed for profit, så vil nogen gribe muligheden – uanset omkostningerne for “kunden”.

 

Du risikerer at blive snydt, så snart du tager tegnebogen op af lommen, hvad enten det handler om at købe ny bil eller investering. Heldigvis er det til at gennemskue, når man kender taktikkerne.

 

George A. Akerlof og Robert J. Shiller: Phishing for Phools: The Economics of Manipulation and Deception
Antal sider: 288
Forlag: Princeton University Press
Udgivet: 2015
Pris: 105 kroner (med forsendelse), amazon.co.uk

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager investor-magasinet Aktionæren 9 gange om året.

Læs magasinet her.

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: