16. juni 2017 kl. 00.00
2 bøger: Tag din virksomhed til næste niveau
Denne uge kan både den spirende iværksætter og virksomhedsejeren blive klogere. De to bøger ”Business Model Generation” og ”How to Attract Investors” giver dig input til, om din virksomhed har den rigtige forretningsmodel – eller om der er plads til forbedringer - og hvordan du kan øge chancerne for at tiltrække investorer.
Af Jakob Petersen, freelance, Dansk Aktionærforening

Find den rigtige forretningsmodel

For at overleve skal en virksomhed kunne sælge et eller flere produkter eller services, der dækker kundernes behov – til en pris, de vil betale – og i så stort omfang, at der bliver penge nok tilovers.

 

Lykken er altså ikke nødvendigvis gjort, når virksomheden har besluttet sig for, hvad den skal sælge. Valg af forretningsmodel er mindst lige så vigtigt: Til hvem og hvordan skal varerne sælges.

 

Et eksempel fra bogen er Nestlé, der først fik succes med Nespresso efter at have vendt fokus fra at markedsføre kaffekapslerne til virksomheder mod at sælge dem til private og levere direkte i folks postkasser.

 

Bogen indeholder praktiske metoder til at finde de optimale forretningsmodeller samt masser af inspiration fra kendte virksomheder. 

 


Alexander Osterwalder og Yves Pigneur: Business Model Generation

Antal sider: 282
Forlag: Wiley
Udgivet: 2010

Pris: 165 kroner (med forsendelse), amazon.co.uk



Sådan tiltrækker du investorer

Uffe Bundgaard-Jørgensen deler ud af sin mangeårige erfaring og fortæller grundigt og præcist, hvordan virksomheder kan øge chancerne for at tiltrække investorer. Fælles for alle typer af investorer er selvfølgelig, at de er ude efter det bedste afkast i forhold til risikoen. Men derudover kan deres interesserer og behov være vidt forskellige.

 

Det handler derfor om at kende disse forskelle for at kunne udforme sin forretningsplan på den rigtige måde og præsentere den overbevisende for de rigtige mennesker. Med bogen i hånden er du godt rustet i alle processens faser uanset udgangspunktet.

 

Bogen er lige relevant læsning for den spirende iværksætter og virksomhedsejeren som for den private investor, der vil blive klogere på virksomheder indefra – og på sig selv som investor.


Uffe Bundgaard-Jørgensen: How to Attract Investors: A Personal Guide to the Mindset of Investors and their Requirements 

Antal sider: 366
Forlag: Pan Stanford Publishing
Udgivet: 2017

Pris: 259 kroner (med forsendelse), amazon.co.uk

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Firmamedlemmer

 

Se alle vores
firmamedlemmer

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager investor-magasinet Aktionæren 9 gange om året.

Læs magasinet her.

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: